Thursday, April 02, 2009

EXAM

uniten salah satu dari universiti pelik yg penah ak jumpa. dah la cti sem pun lain dari cti ipt yg ada di malaysia. gap untuk paper final exam pun dekat2 je.. jadi ak nk citer pasal exam ni. sem ni ak hidup memang sempoi.. habis kelas je ak biasa p lepak kat amanah, kat rumah seth, ayet, daus dan nik faiz.. kadang2 sampai tertido kat rumah diorang.. hahaha.. biasala tu, letih kan.. ak rasa daus pun mcm ak "hidup biar rilek".. ak p rmh diorang mesti tgk daus tgh tido.. jadi, daus menjadi pemangkin kepada ak untuk tido di rumahnya.. apelah nasib.. ayet n nik faiz mmg star la.. mesti xde kt dalam bilik sebab p stdy.. ak pun taktau diorang ni p stdy kt mana. yang ak tau, ayet mengalami masalah penyakit misteri.. lepas last paper final tu, penyakit dia terus je muncul.. muncul dgn tiba2.. tapi dia buat selamba je..ak sorang je tau penykit tu..ak pun xtau penyakit apa tu..

Hari berganti hari, maka sampai saja stdy week.. mmg time yang paling sibuk skli dalam hidup ak.. kena antar report projek emd, projek emf, project numec, assigment islamic.. disamping itu juga kena present emd, emf dan numec.. mmg busy.. nk siapkan design project numec kena p rumah sewa azwan alwee plak.. dengan berkat dari setiap ahli, kumpulan kami berjaya mendapat tempat ke-2.. BEST DESINGN PROJECT.. tapi hampeh, video presentation mmg celaka la.. kalau nk tgk blh melayari laman web ni.. KLIK SINI... berbaloi la dgn xtido siang malam bt project tu.. haha..project2 yg lain sume hampeh.. tambah2 lagi EMF..

stdy week mmg ak xstdy pun.. mmg sume member rumah sewa ak xstdy, haha.. tapi ada la star sorang dlm rmh sewa kami, xstdy pun confirm dapat dean list tiap2 sem.. ak pun heran.. dia pakai ilmu apa pun ak xtau.. sem ni mmg busy sbb siapkan project.. ak tau mmg budak2 amik EE n EP mmg truk giler sem ni.. jadi mggu exam pun tiba.. berbekalkan ilmu yang serba kekurangan ni, ak hanya tawwakkal je la.. first paper, paper MASB.. senang je.. tapi yang ak heran, Syafiq Saleem mmg cekap btl dalam MASB ni.. mase peruntukan utk jawab dalam 3jam.. mamat ni jawab kejap je dalam 1 jam 30 minit je.. huh, mmg power.. nk bt macam mana, malam tu dia buat assigmnet numec sampai pagi.. xtido pun.. esok ptt la kluar awal dari dewan exam tu, rupenya dah tumbang dalam dewan exam.. kahkahkah.. paper2 yang lain ok la.. yang ak mmg marah, paper EMD n EMF dalam satu hari.. pagi emd, ptg plak emf.. truk2.. mlm sblm exam tu mmg stdy giler2 ar.. kat ruang tamu rmh sewa kitaorng mmg berselerak dgn buku2 n kertas2.. Epul LC, Luqman Lagenda convert, Wajir TZM n Alip Savvy mmg bersemangat tul.. Klau rase boring stdy tu men bola sepak kjp dalam rmh tu.. Dash plak hilang entah ke mana.. Bulu p ke library mlm tu.. pagi esoknya paper emd, huh blh tahan jgk solan tu.. yg ak xleh bla, mase jawab final paper emf.. huh, mmg lega la.. mase utk jawab pun 3 jam.. ak rilek je dalam dewam MPH tu.. bukan rilex sebab solan nk jawab tu senang sangat, rilex sebab xtau nk jwb.. haha.. lepas menggeliat, mengelamun, selama sejam setgh, ak p tandas.. lps masuk dewam MPH tu, Syafiq saleem dah kuar dewan.. hahaha.. mmg power.. ak xtau dia blh jwb ke x.. hahaha.. ok sekian..

Saturday, March 07, 2009

10 Orang Yang Zalim dan Kejam

Haa, mcm ni citernya.. masa ak tgh cari bahan2 maklumat untuk projek Warga dalam internet tu, ak jumpa la petikan : 10 Orang Yang Zalim dan Kejam.. Jadi ak nak kongsi dgn kawan2 sume, sbb benda yang baik perlu dikongsi bersama. jadi bacalah kawan2.

Sufyan Atsauri berkata ,"Sepuluh macam daripada kekejaman ialah :

1. Seseorang yang berdoa untuk dirinya sendiri ,dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.
2. Seseorang yang pandai membaca Al-Quran,tetapi setiap hari tidak membaca seratus ayat Al-Quran(secara bertertib)
3. Seseorang yang masuk masjid lalu keluar tanpa sembahyang dua rakaat di dalamnya.
4. Seseorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.
5. Seseorang yang sampai di di sesuatu kota pada hari Jumaat kemudian tidak turut serta sembahyang berjemaah.
6. Seseorang yang daerahnya didatangi oleh seorang alim , tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.
7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.
8. Seseorang yang diundang ke jamuan atau majlis tetapi tiba-tiba tidak menghadirinya.
9. Pemuda yang tidak mempunyai apa-apa kerja tetapi tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.
10. Seseorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi daripada makanannya itu.


Wednesday, February 25, 2009

TRIP TO P.DICKSON

Setelah sekian lama mncuba nsb dgn menaip pasword yg ak lupe, maka hari ni nasib ak berubah apabila berjaya mensign in blog ni.. hahahaha.. yg sbnrnya ak lupe pasword blog ni, tu yg ak xleh update.. skg, dh blh update la gamaknya.. Tgk tajuk atas dah nmpak mcm best.. Pertama skali, ak nk trima ksh kpd ahli2 wwsn yg sanggup bt aktiviti ni. Bagus.. Trima ksh semua!! ni ak nk citer pasal trip ni, mula2 ak rase mls nk p jgk program ni, sbb assigment dah la belambak mggu tu, xp demi sahabt2 dalm wwsn yg mengajak xputus2, ak pun p la. Huh mmg best giler, sesape yg xp tu mmg rugi la.. hahahaha..satu penyesalan yg amat sangt.. Ak mmg xpenah dengar abg togey berckp, xp hari tu ak beruntung sbb ramai alumni2 yg bersuara.. byk aktiviti yg kitaorang mean.. jom kita tgk gambar ini..













Ni gambar mase berhenti rehat kat hentian seremban.. muke mijie dah ok, xp makan coki-coki plak.. azan, ak xtau ko tgh watpe tu..















ak pun xtahu ape yg ak buat tu.. hahaha kumpulan GAMAT. Ak xtau e`in tgh watpe, smgt tul..



huh, sampai bengkok belakang Seth..

















inilah gaya seorang pejuang makanan yang sedang dalam kelaparan.


















yang ni plak tgh bersantai.. Orang srh basahkan span la.. haha


















apelah yg kamu tgh buat tu, setelah sekian lama tidak berjumpa, maka ketemu jgk kite berdua.. hish2..

















alumni yg byk pengalaman, tgk tu, siap menari lg..



















ni plak mcm raksasa Gorgon..





























haaaaa, yg ni xde bola pingpong..ooooo, ptt asyik menang je team ni.. tgk belakang tu, mijie tgh pegang bola pingpong, tapi lambat jgk sampai, siap kena potong dgn izwah lg.. hahaha



ak xtau diorang tgh berjoget pasal apa tu.. xpi yg ni mmg lawak..


















inilah dia Mat Komando yg terlepas dulu.. Skg dah jumpa kat PD, siap senyum lagi Mat Komando ni..
















Keseronokan Meon tiada batasnya.. Lompat tinggi giler, kalah bob jr.. Sebenarnya ingin menunjukkan kehebatan didepan awek2 yg sedang mandi-manda.



















sebelum balik uniten, mkan aiskrim dulu..



















yeah, KAMI!! Wreckunit Wawasan

Sunday, February 01, 2009

CARA MANDI WAJIB DGN BETUL

Haa.. ni ak nk citer pasal cara2 mandi wajib dgn betul. Ak tau la budak2 zaman skg ni nk mandi wajib pun ada lg yg xtau..


Mandi wajib mrupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn tkejut jika dikatakan byk umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. Untuk melakukan mandi wajib yg betul,sesorg itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan air keseluruh anggota badannya yg zahir. Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui perkara ini. "Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruhan anggota badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itulah akibatny jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di taman sri keramat kuala Lumpur.


Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir. "Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala." Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala." Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai kemana2 bhgn anggota badan. "Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah. Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi, mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan. "Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan, sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu bernajis,ia wajibla dibasuh. "Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi. "Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya. Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi wajib ssorg itu tidak sah. "Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg rumitnya. Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah. "Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."


Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj,iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah). "Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.


Tuesday, January 13, 2009

Bani Israel, Bangsa yg Angkuh lg Sombong

Sedihhh.. Itulah prasaan ak pabila mlihat gmbr2 penddk awam Palestin yg trkrban akibat dibedil Israel. Yg ak heran knp Negara2 Arab berdiam diri je. Tkt sgt ke dgn Israel tu. Seorang Yahudi merupakan ahli dari org Yahudi, iaitu kumpulan etnokeagamaan yang berasal dari Bani Israel. Mmg diakui didalam Al-Quran bahawa bangsa Yahudi adalah bangsa yang bersungguh2 dlm mencari ilmu. Dgn ilmu inilah bangsa Yahudi blh hidup ditengah2 dunia Arab malahan boleh menguasai dunia skg. Banyak Nabi2 dan para anbia dari golongan Bani Israel spt Nabi Musa A.S. Korang tau x psl Perang Enam-Hari(Perang Arab-Israel 1967), merupakan peperangan antara Israel dgn Negara2 Arab iaitu Mesir, Jordan, Iraq dan Syria. Israel negara yg kecil pada mase tu dgn kekuatan 50,000 askar dan 197 pesawat penempur mendapat kemenangan dgn mengalahkan 280,000 askar dari pihak Negara Arab (Mesir 150,000; Syria 75,000; Jordan 55,000) serta 812 pesawat penempur. Hasilnya, Israel menawan Jalur Gaza dan Semenanjung Sinai daripada Mesir, Tebing Barat (termasuk Jerusalem timur) daripada Jordan, dan Bukit Golan daripada Syria. Ini krna adalah ilmu peperangan yg dimiliki oleh Israel pd masa tu. Mrk berjaya mancapai kemengan walaupun tentera yg bgtu sedikit.

Negara2 jiran Israel sprti Mesir, Syria, Lubnan dan Jordan mcm dah jadi boneka Amerika skg ni(sktu kuat Israel). Tambah2 lg Mesir, bodoh nk mampus, harap negara je besar (geram ni). Presiden Mesir, Husni Mubarak, ak tgk mcm nk hpskan kaum Islam di Gaza City krna atas kebiadapannya menutup pintu sempadan Gaza di Rafah hgga menyebabkn bgt byk bntuan kemanusiaan utk mangsa regim apartheid Zionis trsangkut di pintu sempadan. Adakah ini pemimpin Islam yg sbnar???? Ak mengagumi Presiden Venezuela, Hugo Chavez krano keberaniannya mngusir kluar duta Israel dr Caracas pd 6 Jan lalu. Tndkn Presiden sebuah negara kafir menghalau duta Israel kluar dr negaranya adalah stu tindakan yang dianggap wira oleh rakyat Palestin. Beliau adalah lebih baik daripada pemimpin Arab, Jordan dan Mesir sepatutnya turut mengusir duta Israel. Ak sndiri agak malu dgn pemimpin Arab skg ni kecuali pemimpin Iran, Mahmoud Ahmadinejad, yg mahu negara Israel dihapuskan dari peta dunia.

Negara2 arab yg len hanya berdiam diri saja. Yg ak tau, nk bt revolusi kt Majlis Keselamatan PBB. PBB hanya pada name je, yg menguasainya adlah Setan Dunia (Amerika). Negara2 Veto dlm Mjlis Keselamtan adlh Amerika,Russia,China,Perancis, dan Britain. Sebenarnya mengenai isu Palestin ni, Amerika telah menggunakan kuasa Vetonya sebanyak 28 kali dalam tempoh 36 tahun sejak 1973, iaitu menyekat Majlis Keselamatan supaya tidak dapat bertindak. Jadi, adakah kita hendak bergantung kpd PBB lg. Renungkanlah kawan2, hanya umat Islam yg dpt menyelamatkan umat Islam. Umat Islam tidak akan menguasai dunia selagi kehadiran solat subuh berjemaah di masjid tidak seramai kehadiran solat berjemaah pd hari Jumaat. Kita sebagai rakyat Malaysia hanya mampu memboikot barang2 AS dan Israel. Oghe klate oyak Bo-Ikot (jgn ikut). Klau nk boikot semua brg pun mustahil, jadi boikotlah benda2 yg nyata d dpn mata iaitu KFC, McD, dan Coca-cola. Syeikh Yusuf Qardhawi telah mengeluarkan fatwa yang sangat rinci mengenai seruan ini. Qardhawi mengatakan, haram hukumnya umat Islam membeli produk dan barang dagangan Yahudi dan Amerika, dan menganggapnya itu sebagai salah satu dosa besar. Dia menambahkan, bahawa jihad sekarang ini hukum fardhu `ain (wajib) kerana Yahudi menghalalkan segala apa yang diharamkan dan tidak mengindahkan moral dan nilai-nilai kemanusiaan serta hukuman antarabangsa.


Wednesday, January 07, 2009

TIDOOO

Pgi tdi ak bgn dgn tenang dn selesa. Nkmtny kalau dpt tido dgn lena. Nasib bek kls ak xtrlepas. Oleh itu, ak nk citer psl tido. Tido ni adalah slh satu ibadat. Bilo kito tido, tubuh bdn kita secara xlangsung tlh brehat dari bt keje. Yg ak tau, budak2 uniten ni plik skit, time tido dia xtntu hala. Ade yg jadi musang, burng antu, biawak komodo dan mcm2 lg. Klau tgk katil je, confirm bersih. Huh, rajin bebenor, pdhal katil tu xpenah bt tido pun. Bgai yg jadi burung antu, musang n biawak komodo ni slaluny diorang tido dlm nlk kuliah, tmbah2 lg dgn lecturer yg xbest plak, lg lena diorg tido. Hahahahaha.


Ni ak nk citer mase kls SIGNAL sem lps. Huh, mmg port yg sesuai utk tido. Geng2 ak mase kls signal ialah Luqman Silat Cekak, Emi Bulus, DD Kurus Kering, Wan Wajir Tzm Biru, Ieqa Besor xp Xkurus. Pastu ada la plakon tmbhn iaitu Nik Hayati, Siti Aisyah n Nisa. Ak mls sbt name lecturer tu. Jadi klau nk tau jmpa ak. Mmg dia ajar best tul, xpi yg xbestnya aura mengantukny mmg kuat. Aura dia tu, klau buke bku signal je msti trasa aura dia. Xkira nk stdy kt library ke, kt rmh Buja ke, kt dlm bilik Mijie ke, kt tmpt2 sunyi ke sprt dlm ruang tamu rmh Fareez (Faris Tarlochan), confirm blh tertido. Ak pun xtau knp. Klau korang xcaye jgk blh tny diorang2 yg ak sbt nama tdi. Trend ni smpai la ke final exam. Naseb bek mlm sblm final exam ada jgk mmber2 ak yg tlg ajr signal ni dekat coe foodcourt time tu.

Disini ak nk srtakn gelagat2 tido.







ni tido dlm iman












ni tido xbace bismillah

















ni plak baru lps tido. tmpang katil org len

Saturday, January 03, 2009

PERMULAAN d UNITEN

Pertama skali ak nk citer mula-mula ak nk msuk uniten. "Huh, dah la jauh, pastu yuran plak mahal", pikir ak. Itulah perkataan yang bermain dfikiran ak apabila surat kemasukan ke uniten sampai ke rmh. Pada masa tu ade 3 pilihan iaitu uniten, maktab perguruan dan matrik kulim. Maktab dah p interview xp xtau dpt ke x. Ak jadi serba salah. "Wei nate gilo!!, baik mung g uniten pado mung g maktab n matrik", cakap abg ak dgn tegas. "Mung minat ko jadi cikgu??, pah kalu mung g matrik, oghe belambok doh sano", tambah abg ak lg. Hati ak bertambah yakin. Member sekampung ak plak srh ak jadi cikgu. Klau ak jadi cikgu mesti anak murid panggil ak cikgu pehe senyum. Buat malu je, xpi darah pendidik masih mengalir dalam badan ak melalui salur darah yang dipanggil vena kava, dan darah itu terus menjajah ke sereblum kepala ak. Jadi keputusannya, ak nk p uniten jgk.

Ak masih ingat lagi mula2 daftar kat uniten tu. Mase tu pkl 8.30am, ari sabtu. Ak tiba d bangunan admin dengan pakaian yang begitu segak. Pastu p ke Kelompok Amanah melalui jalan blkg iaitu melalui COIT. Sape punye keje bagi peta jln blkg ni. Abg fasi yg jaga kat admin tadi bagi peta ni. Saja nak habiskan minyak kete ak. Marah betul ak time tu. (padahal xtahu pun selok-belok jalan uniten pd mase tu). Setelah selesai mendapatkn kunci rumah, ak bergegas mencari blik bersama ayh,mak n abg ak. Sampai je depan bilik ak ade 2 orang sedang letak barang2 dalam bilk tu. Aku tahu, ni pun stdnt baru sbb pakai baju kameja warna putih, sama mcm ak. Xpi yang ak heran, kenapa stdnt yang sekor ni sedang kemas almari n katil ak. Student yg sekor lg sedang kemas katil dia. Ak tgk sekali lagi no blik ak utk mendapatkan kepastian. Mmg btl, ini adalah katil ak. "Wei, kite tukor bilik la, ak ni nak duk ngang die, die kawang skoloh ak mase skoloh teknik airport", ckp stdnt yg kemas katil ak tu. Baru ak tau, knp dia kemas tmpat ak, sbb dia nk duk dgn kawan dia satu bilik le tu. Hahahaha, penakut btl budak ni, baru dtg dah nk tkr bilik. Budak ni name dia Emi, budak Terengganu.Member dia yang budak ganu jgk tu nama Fatah. Dua2 dari ganu. Lps tu ak tkr kunci dgn emi, masuk bilik ak n kemas barang. Tgh kemas barang, ade sorang stdnt plak masuk bilik ak, cakap kl. Jadi, ak sebilik dgn dia. Name dia Seth. Dia berasal dari Pontian, Johor. Hahahahahahaha. Pelik betul nama dia, dalam seumur hidup ak, tu la kali pertama ak dengar nama tu. Budak ni mmg baik dari segi perwatakan. Mmg btl, dia ni senyap dan xbyk ckp. Pkl 10.30 am: ayah, mak n abg ak dah nk blik kelantan. Awal giler nk balik. Dah la ak sorang2 je. Seth kejap je masuk blik, pastu dia chow dgn ayah n mak dia. Dudukla ak sorang2 pkl dari pkl 10.30am- 7.00pm. Borink giler. Pada malam tu, ak berkenalan la dgn Emi, Fatah n Seth. Emi n Fatah ckap ganu je mlm tu. Naseb bek ak paham, sbb duk pantai timur. Ak plak cakap kltn. Seth plak senyap je malam tu, angguk je tau budak seth ni. Xphm apa2 kot. Ak cakap sepatah dgn Seth, Seth senyap je, nak kata bisu pagi tadi ok je ckp dgn ayah dia. Ok, tu je ak citer pasal mula2 masuk uniten. Mcm haprak.

Saat Kekeringan Duit Poket

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...