Sunday, April 19, 2009

Kita Sebenarnya Lebih..............

Tak tahu masalah apa, tiba-tiba rasa nk tulis benda ni.. dunia sekarang semakin maju.. jadi fikirkanlah, kita orang Melayu, beragama islam..

-Kita sebenarnya… Lebih gembira menyambut 1hb Januari daripada 1 Muharram.
-Kita sebenarnya… Lebih tahu apa itu 14hb Februari daripada 12 Rabiulawal.
-Kita sebenarnya… Lebih membesarkan hari Sabtu, Ahad daripada hari Jumaat.

-Kita sebenarnya… Lebih Khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan.
-Kita sebenarnya… Lebih suka lepak, tidur, tengok TV daripada Sembahyang.
-Kita sebenarnya… Lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi kita.

-Kita sebenarnya… Lebih suka menyebut Hello! Hai! daripada Assalamualaikum.

-Kita sebenarnya… Lebih suka menyanyi daripada berwirid, bertahmid.

-Kita sebenarnya… Lebih suka memuji manusia daripada Tuhan (Allah) kita sendiri.

-Kita sebenarnya… Lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku-buku agama.

-Kita sebenarnya… Lebih suka pergi konsert, karaoke daripada ceramah agama.

-Kita sebenarnya… Lebih suka mengumpat orang daripada mengingati kebaikan orang.

-Kita sebenarnya… Lebih suka mencarut apabila melatah daripada menyebut nama Allah.

-Kita sebenarnya… Lebih suka kemungkaran daripada berbuat kebaikkan.

-Kita sebenarnya… Lebih bangga dgn kejahilan daripada bersyukur dengan keimanan.

-Kita sebenarnya… Lebih suka bersekongkol dengan pemeritah yang melakukan kezaliman daripada pemerintah yang baik.

-Kita sebenarnya… Lebih cintakan Duniawi daripada urusan Akhirat.

Sunday, April 12, 2009

KANTOI

Sekian lama tidak menulis blog, jadi miggu ni ak rasa mcm nk update blog plak.. Klau citer pasal movie2 mmg korang sume pakar la.. ckp je citer apa, bkn stkt boleh ingt sinopsis citer tu, malah siap bole tiru gaya pelakon lagi.. ak tau la korang ni, kalau tgk movie mmg no.1.. pantang dengar movie baru nk keluar kat panggung, confirm dah pikir bila mase yg paling sesuai nk p tgk.. lebih2 lagi bagi yang couple, huh tiap2 mggu kluar p panggung, padahal citer yg ditayang xbest pun..haha.. xp korang sebenarnya xprasan yg korng asyik ditipu atau lebih tepat diilusikan.. haha.. mmg korang xperasan pun sebab sangt khusyuk tgk movie tu.. ak pun mcm korang la jgk.. Jesteru, ak sertakan antara gambar2 yang korang xprasan..















































Thursday, April 02, 2009

Terperangkap Di Dalam Gua

Pada zaman dulu, 3 orang pemuda dalam satu perjalanan berehat di dalam sebuah gua untuk berteduh dari hujan lebat. Tiba-tiba pintu gua tertutup oleh satu batu yang besar. Mereka cuba menolak batu itu tetapi tidak berjaya.

Mereka berusaha pelbagai cara untuk keluar tapi kesemuanya gagal. Akhirnya tiada jalan lain kecuali bermohon dan mengadu kepada Allah. Mereka tahu hanya Allah yang dapat melepaskan mereka. Keputusan diambil supaya tiap-tiap orang mengadu atau bertawassul dengan amal kebajikan yang mereka buat.

Pemuda pertama berdoa: "Ya Allah, saya pernah berbuat amal soleh terhadap kedua ibubapa saya. Suatu hari saya balik dari kerja dan berasa tersangat lapar. Saya sangka ibu saya sudah masak nasi tapi rupanya belum kerana kehabisan beras. Saya terus keluar untuk beli beras. Apabila pulang, saya lihat ibu saya tertidur. Saya tidak berani mengejutkannya walaupun saya tersangat lapar sehinggalah dia tersedar sendiri. Ya Allah, jika ini merupakan amal kebajikan yang ikhlas terhadap ibuku dan mendapat keredhaanMu, tolonglah kami untuk keluar dari sini."

Tiba-tiba pintu itu terbuka sedikit dengan kurnia Allah, namun mereka masih belum boleh keluar.

Giliran pemuda kedua berdoa: "Ya Allah, saya juga mempunyai amal soleh. Saya mempunyai gedung perusahaan dan mempunyai ramai pekerja. Setiap pekerja dibayar gaji tepat pada waktunya. Pada satu ketika seorang pekerja tidak datang mengambil gaji bulanannya sehingga beberapa bulan. Wang gajinya saya gunakan untuk membeli barang-barang perniagaan sehingga saya untung 10 kali ganda wang asalnya. Beberapa bulan kemudian, pekerja itu datang kembali lalu saya serahkan kesemua hartanya termasuk keuntungan yang saya niagakan. Ya Allah, sekiranya ini merupakan amal yang mendapat keredhaanMu, tolonglah kami dalam kesusahan ini!"

Sebaik saja habis merayu, tiba-tiba pintu itu bergerak sedikit tetapi masih belum boleh keluar.

Akhirnya sampai giliran pemuda ketiga: "Ya Allah, aku sebenarnya tidak mempunyai suatu amalan yang dianggap penting. Sepanjang ingatanku, hanya sekali aku berbuat baik kerana malu kepada Engkau ya Allah. Aku ditugaskan membahagi-bahagikan makanan kepada orang-orang miskin. Semasa bekerja aku terlihat seorang gadis cantik yang juga meminta bahagiannya. Setelah semua orang pulang, aku pun memanggil gadis itu dan menyatakan niat jahatku kepadanya. Gadis itu menangis seraya berkata dia rela mati kelaparan daripada melakukan dosa perbuatan terkutuk itu. Aku menjadi serba salah dan datang penyesalan yang tidak terhingga. Aku malu dan insaf atas kesalahanku. Ya Allah, sekiranya penyesalan dan taubat ini Kau terima, tolonglah kami dari kesusahan ini."

Tiba-tiba pintu gua itu terbuka luas dan mereka pun keluar dengan selamat.

Moral & Iktibar
1)Allah memberikan bantuan kepada mereka yang benar-benar berdoa dengan penuh keikhlasan kepadaNya.
2)Dalam kesempitan, kita dibolehkan bertawassul dengan amal kebajikan yang kita lakukan.
3)Bertawassul juga merupakan salah satu ciri dalam Ahlus Sunnah Wal Jamaah
4)Dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan eloklah bermuafakat terlebih dahulu sebab muafakat itu membawa berkat
5)Berbakti kepada ibubapa adalah satu amalan soleh
6)Berlaku jujur dalam perniagaan juga amalan soleh
7)Mengelak dari melakukan perzinaan adalah amalan soleh

EXAM

uniten salah satu dari universiti pelik yg penah ak jumpa. dah la cti sem pun lain dari cti ipt yg ada di malaysia. gap untuk paper final exam pun dekat2 je.. jadi ak nk citer pasal exam ni. sem ni ak hidup memang sempoi.. habis kelas je ak biasa p lepak kat amanah, kat rumah seth, ayet, daus dan nik faiz.. kadang2 sampai tertido kat rumah diorang.. hahaha.. biasala tu, letih kan.. ak rasa daus pun mcm ak "hidup biar rilek".. ak p rmh diorang mesti tgk daus tgh tido.. jadi, daus menjadi pemangkin kepada ak untuk tido di rumahnya.. apelah nasib.. ayet n nik faiz mmg star la.. mesti xde kt dalam bilik sebab p stdy.. ak pun taktau diorang ni p stdy kt mana. yang ak tau, ayet mengalami masalah penyakit misteri.. lepas last paper final tu, penyakit dia terus je muncul.. muncul dgn tiba2.. tapi dia buat selamba je..ak sorang je tau penykit tu..ak pun xtau penyakit apa tu..

Hari berganti hari, maka sampai saja stdy week.. mmg time yang paling sibuk skli dalam hidup ak.. kena antar report projek emd, projek emf, project numec, assigment islamic.. disamping itu juga kena present emd, emf dan numec.. mmg busy.. nk siapkan design project numec kena p rumah sewa azwan alwee plak.. dengan berkat dari setiap ahli, kumpulan kami berjaya mendapat tempat ke-2.. BEST DESINGN PROJECT.. tapi hampeh, video presentation mmg celaka la.. kalau nk tgk blh melayari laman web ni.. KLIK SINI... berbaloi la dgn xtido siang malam bt project tu.. haha..project2 yg lain sume hampeh.. tambah2 lagi EMF..

stdy week mmg ak xstdy pun.. mmg sume member rumah sewa ak xstdy, haha.. tapi ada la star sorang dlm rmh sewa kami, xstdy pun confirm dapat dean list tiap2 sem.. ak pun heran.. dia pakai ilmu apa pun ak xtau.. sem ni mmg busy sbb siapkan project.. ak tau mmg budak2 amik EE n EP mmg truk giler sem ni.. jadi mggu exam pun tiba.. berbekalkan ilmu yang serba kekurangan ni, ak hanya tawwakkal je la.. first paper, paper MASB.. senang je.. tapi yang ak heran, Syafiq Saleem mmg cekap btl dalam MASB ni.. mase peruntukan utk jawab dalam 3jam.. mamat ni jawab kejap je dalam 1 jam 30 minit je.. huh, mmg power.. nk bt macam mana, malam tu dia buat assigmnet numec sampai pagi.. xtido pun.. esok ptt la kluar awal dari dewan exam tu, rupenya dah tumbang dalam dewan exam.. kahkahkah.. paper2 yang lain ok la.. yang ak mmg marah, paper EMD n EMF dalam satu hari.. pagi emd, ptg plak emf.. truk2.. mlm sblm exam tu mmg stdy giler2 ar.. kat ruang tamu rmh sewa kitaorng mmg berselerak dgn buku2 n kertas2.. Epul LC, Luqman Lagenda convert, Wajir TZM n Alip Savvy mmg bersemangat tul.. Klau rase boring stdy tu men bola sepak kjp dalam rmh tu.. Dash plak hilang entah ke mana.. Bulu p ke library mlm tu.. pagi esoknya paper emd, huh blh tahan jgk solan tu.. yg ak xleh bla, mase jawab final paper emf.. huh, mmg lega la.. mase utk jawab pun 3 jam.. ak rilek je dalam dewam MPH tu.. bukan rilex sebab solan nk jawab tu senang sangat, rilex sebab xtau nk jwb.. haha.. lepas menggeliat, mengelamun, selama sejam setgh, ak p tandas.. lps masuk dewam MPH tu, Syafiq saleem dah kuar dewan.. hahaha.. mmg power.. ak xtau dia blh jwb ke x.. hahaha.. ok sekian..

Saturday, March 07, 2009

10 Orang Yang Zalim dan Kejam

Haa, mcm ni citernya.. masa ak tgh cari bahan2 maklumat untuk projek Warga dalam internet tu, ak jumpa la petikan : 10 Orang Yang Zalim dan Kejam.. Jadi ak nak kongsi dgn kawan2 sume, sbb benda yang baik perlu dikongsi bersama. jadi bacalah kawan2.

Sufyan Atsauri berkata ,"Sepuluh macam daripada kekejaman ialah :

1. Seseorang yang berdoa untuk dirinya sendiri ,dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.
2. Seseorang yang pandai membaca Al-Quran,tetapi setiap hari tidak membaca seratus ayat Al-Quran(secara bertertib)
3. Seseorang yang masuk masjid lalu keluar tanpa sembahyang dua rakaat di dalamnya.
4. Seseorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.
5. Seseorang yang sampai di di sesuatu kota pada hari Jumaat kemudian tidak turut serta sembahyang berjemaah.
6. Seseorang yang daerahnya didatangi oleh seorang alim , tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.
7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.
8. Seseorang yang diundang ke jamuan atau majlis tetapi tiba-tiba tidak menghadirinya.
9. Pemuda yang tidak mempunyai apa-apa kerja tetapi tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.
10. Seseorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi daripada makanannya itu.


Wednesday, February 25, 2009

TRIP TO P.DICKSON

Setelah sekian lama mncuba nsb dgn menaip pasword yg ak lupe, maka hari ni nasib ak berubah apabila berjaya mensign in blog ni.. hahahaha.. yg sbnrnya ak lupe pasword blog ni, tu yg ak xleh update.. skg, dh blh update la gamaknya.. Tgk tajuk atas dah nmpak mcm best.. Pertama skali, ak nk trima ksh kpd ahli2 wwsn yg sanggup bt aktiviti ni. Bagus.. Trima ksh semua!! ni ak nk citer pasal trip ni, mula2 ak rase mls nk p jgk program ni, sbb assigment dah la belambak mggu tu, xp demi sahabt2 dalm wwsn yg mengajak xputus2, ak pun p la. Huh mmg best giler, sesape yg xp tu mmg rugi la.. hahahaha..satu penyesalan yg amat sangt.. Ak mmg xpenah dengar abg togey berckp, xp hari tu ak beruntung sbb ramai alumni2 yg bersuara.. byk aktiviti yg kitaorang mean.. jom kita tgk gambar ini..













Ni gambar mase berhenti rehat kat hentian seremban.. muke mijie dah ok, xp makan coki-coki plak.. azan, ak xtau ko tgh watpe tu..















ak pun xtahu ape yg ak buat tu.. hahaha kumpulan GAMAT. Ak xtau e`in tgh watpe, smgt tul..



huh, sampai bengkok belakang Seth..

















inilah gaya seorang pejuang makanan yang sedang dalam kelaparan.


















yang ni plak tgh bersantai.. Orang srh basahkan span la.. haha


















apelah yg kamu tgh buat tu, setelah sekian lama tidak berjumpa, maka ketemu jgk kite berdua.. hish2..

















alumni yg byk pengalaman, tgk tu, siap menari lg..



















ni plak mcm raksasa Gorgon..





























haaaaa, yg ni xde bola pingpong..ooooo, ptt asyik menang je team ni.. tgk belakang tu, mijie tgh pegang bola pingpong, tapi lambat jgk sampai, siap kena potong dgn izwah lg.. hahaha



ak xtau diorang tgh berjoget pasal apa tu.. xpi yg ni mmg lawak..


















inilah dia Mat Komando yg terlepas dulu.. Skg dah jumpa kat PD, siap senyum lagi Mat Komando ni..
















Keseronokan Meon tiada batasnya.. Lompat tinggi giler, kalah bob jr.. Sebenarnya ingin menunjukkan kehebatan didepan awek2 yg sedang mandi-manda.



















sebelum balik uniten, mkan aiskrim dulu..



















yeah, KAMI!! Wreckunit Wawasan

Sunday, February 01, 2009

CARA MANDI WAJIB DGN BETUL

Haa.. ni ak nk citer pasal cara2 mandi wajib dgn betul. Ak tau la budak2 zaman skg ni nk mandi wajib pun ada lg yg xtau..


Mandi wajib mrupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn tkejut jika dikatakan byk umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. Untuk melakukan mandi wajib yg betul,sesorg itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan air keseluruh anggota badannya yg zahir. Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui perkara ini. "Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruhan anggota badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itulah akibatny jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di taman sri keramat kuala Lumpur.


Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir. "Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala." Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala." Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai kemana2 bhgn anggota badan. "Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah. Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi, mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan. "Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan, sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu bernajis,ia wajibla dibasuh. "Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi. "Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya. Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi wajib ssorg itu tidak sah. "Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg rumitnya. Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah. "Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."


Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj,iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah). "Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...